Saturday, February 24, 2024

Honda cutaway engine


Here's an unidentified and interesting Honda engine. Capacity unknown. Vertical cylinder, electric start and liquid-cooled SOHC single with the overall layout of a motorcycle engine but without a transmission, wonder what it's from... 

Update; It's a demo model to illustrate the externally adjustable valves on the Helix 250. (see comments)



Thanks, Rolf!



 

6 comments:

Anonymous said...

Honda Helix CN250 Motor mit Ventilspiel Einstellung von Außen

Anonymous said...

Ventile einstellen
Das Ventilspiel kann man am sehr einfach einstellen, wenn der Motor warm ist und im Leerlauf läuft.

Also zuerst einmal den Motor warmfahren. Den Helix auf den Hauptständer stellen und im Leerlauf laufen lassen. Die Leerlaufdrehzahl sollte man leicht erhöhen (ca. 1800-2000 1/min). Nun die Klemmsschraube am Einsteller lösen und die Einstellscheibe ein wenig nach innen bewegen bis der Motor zu klappern beginnt (Ventilspiel Erhöhung). Durch langsames Bewegen der Einstellscheibe nach außen das Ventilspiel anschließend soweit verringern bis der Motor ruhig und ohne Klappern läuft. Die Klemmschraube wieder festziehen.

Das Gleiche wiederholen für das zweite Ventil - fertig.

Wenn man das Ventilspiel zu weit verengt wird in der Regel eine Fehlzündung entstehen oder der Motor stehen bleiben. Dies ist auch der Grund für die Erhöhung der Leerlaufdrehzahl. Etwas zu viel Ventilspiel ist besser als zu geringes.


Joe said...

I'd have thought that adjusting valve lash by ear (except in the case of hydraulic tappets) to be a crude practice not condoned by an engine manufacturer, but I don't see any access for a feeler gauge to either end of the valve rockers unless there were tiny covers small enough to disappear with the cut-away portion of the cam cover.
Not to be insulting to anyone in the world, but perhaps this was designed as a global motor with expected use in 'Third World' areas where precision beyond the thickness of a fingernail is unheard of. I know what a Helix 250 is in my neighborhood but it could be something different elsewhere.

Mister G said...

Thnaks for the identification! The Helix would have had a cvt belt transmission I guess. That method of valve adjustment just doesn't seem right for Honda engineering. Now I want one to try it out!

Anonymous said...

Mister G,der Honda Motor Honda (MF04E) 250ccm hat auch so eine Ventil-Einstellung.

Anonymous said...

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/honda-mf-04e-motor-piaggio-x9-250-ccm/2568400119-306-2904